En mörkblå bakgrund med texten nöjd kund-index 76,8

En stadig förbättring och fortsatt hög kundnöjdhet

Det här visar resultaten från vår senaste kundundersökning. Vi vill därför börja med att tacka dig, som tagit dig tid att svara och ge oss värdefull feedback, både du som är privatkund eller som representerar ett företag. Det är tack vare din återkoppling som vi kan fortsätta förbättra oss och våra tjänster.

Här följer en sammanfattning av de viktigaste resultaten.

Vi uppfattas som pålitliga och driftsäkra

Vi är så glada för att 84 procent av våra kunder tycker att vi är en pålitlig leverantör. Enligt undersökningen är våra kunder också mest nöjda med vår leverans och driftsäkerhet, vilket är något vi hela tiden har i fokus.

Kundnöjdheten fortsätter öka

Kundnöjdheten fortsätter att öka och vi är stolta över ett NKI (nöjd-kund-index) på 76,8, vilket är ett starkt resultat och en ökning med 0,7 punkter sedan 2024. Jämfört med många andra aktörer i branschen ligger vårt NKI på en hög nivå, vilket vi ser som ett bevis på att våra insatser uppskattas av dem vi finns till för.

– Vi har under de senaste femton åren jobbat med att förstärka näten, för att klara både elektrifieringen och digitaliseringen av samhället, men också för att bygga en robusthet som kan hantera dagens ökande hotbild mot samhällskritisk infrastruktur. Att kunderna uppskattar det är såklart ett kvitto på det fantastiska arbete som alla kollegor gör varje dag, säger vår VD, Lars Hedendahl.

Diagrammet visar staplar för nöjd kundidex, som baseras på följande tre frågor: Hur nöjd är du med Nätkraft Borås som helhet, Hur väl motsvarar Nätkraft Borås dina förväntningar och hur långt ifrån ett ideal ligger Nätkraft Borås.

75 procent skulle rekommendera oss

Totalt sett är 81 procent nöjda med oss som helhet och 75 procent skulle prata gott om och rekommendera oss till andra. Det är fler än i förra årets undersökning, vilket gör att vår net promotor score, NPS, ökat med 5,3 punkter till 19,9. NPS är ett mått som mäter kundlojalitet och viljan att rekommendera ett företag eller en tjänst.

Förbättringsområden och insatser framöver

Tack vare den värdefulla återkopplingen från våra kunder ser vi samtidigt områden som vi kan utveckla ännu mer. Även om allt fler känner sig viktiga hos oss, 52 procent jämfört med 44 procent förra året, så är varken vi eller kunderna nöjda med det. För våra företagskunder är samma siffra 36 procent. Därför behöver vi utveckla vårt sätt att få våra kunder, särskilt företagskunder, att känna sig viktiga.

Kundservice och kundkommunikation – viktiga områden

Enligt undersökningen har 11 procent av våra kunder varit i kontakt med vår kundservice under det senaste året, och 8 av 10 är nöjda med bemötandet. Men det finns förbättringspotential när det gäller vår tillgänglighet samt vår förmåga att lösa ärendet. Våra kunder pekar också på att vi kan bli ännu bättre på information och kommunikation, bland annat kring driftstörningar och på vår webbtjänst mina sidor.

Vad gör vi nu?

Baserat på dessa resultat kommer vi nu att jobba med de områden som vi kan förbättra, framför allt när det gäller kundupplevelsen. Vi kommer att fortsätta göra insatser för att vara den trygga och pålitliga leverantör som våra kunder förväntar sig, samtidigt som vi ska stärka kontakten med både privat- och företagskunder.

Så här genomförde vi kundundersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 3–20 september, i samarbete med AQ Analys. Den bestod av två delar: olika webbenkäter för våra privatkunder och telefonintervjuer för våra företagskunder.

Svar från webbenkäter och telefonintervjuer

Det var fler som svarade på årets undersökning jämfört med förra årets, vilket vi är väldigt glada för. Vi fick in 801 svar från våra fibernätskunder, vilket ger en svarsfrekvens på 16 procent. Från våra elnätskunder fick vi in 2873 svar, med en svarsfrekvens på 13 procent. Vi har pratat med 151 företagskunder, varav 76 inom fibernät och 75 inom elnät.

Dessa svar har gett oss värdefull information om våra kunders upplevelser och synpunkter på våra tjänster. Tack igen till dig som svarade och för din feedback. Vi ser fram emot att fortsätta utvecklas och leverera ännu bättre service till dig!