Reklamation

Reklamera fel

Är du missnöjd med något? Kontakta vår kundservice så att vi kan hjälpa dig.

Rådgivning

Extern hjälp

Behöver du stöd av någon annan än oss kan du vända dig till stadens konsumentrådgivning.

Dina rättigheter som konsument

Vårt mål är att du som kund ska vara nöjd med våra produkter, vår service och våra leveranser. Är du missnöjd med något önskar vi att du första hand tar kontakt med vår kundservice

Reklamationer

Vill du göra en reklamation tar du kontakt med vår kundservice.

Extern vägledning

Konsument Borås, Borås Stad
Telefon: 033-35 75 85
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Telefon: 08-522 789 50

Extern prövning

Allmänna Reklamationsnämnden
Telefon: 08-508 860 00 
Energimarknadsinspektionen
Telefon: 016-16 27 00

Avtalsvillkor

Avtalet mellan dig som kund och oss regleras av de allmänna avtalsvillkoren, som tagits fram av branschen. I vissa fall har vi också särskilda villkor.

Allmänna avtalsvillkor fiber

Öppet stadsnät

Fastighetsanslutning kommersiell fastighet

Ethernet medium och svartfiber

Allmänna avtalsvillkor elnät

Här finns de allmänna avtalsvillkor som gäller för konsumenter, företag och anslutningar av högspänningsanläggningar.

Nät konsument

Nät näringsidkare

Nät högspänning

Särskilda avtalsvillkor elnät

Här har vi samlat de särskilda villkor som finns för olika elnätsabonnemang.

Särskilda villkor elnät

Ersättning vid strömavbrott

Enligt ellagen har du rätt till ersättning av oss om du har varit strömlös i mer än tolv timmar under en sammanhängande period. Ersättningen bestäms procentuellt utifrån din totala årsnätkostnad enligt följande:

  • 12-24 timmars avbrott ger ersättning med 12,5 procent av den årliga elnätstariffen. Årskostnaden hittar du på baksidan av din elnätsfaktura.
  • Efter första dygnet tillkommer ytterligare 25 procent av årsavgiften för varje påbörjat dygn.
  • Minsta ersättningen är dock 900 kronor (2 procent av prisbasbelopp) vid mer än tolv timmars avbrott.
  • Högsta ersättningen är tre årsavgifter.

Skadestånd vid strömavbrott

Som kund kan du ha rätt till skadestånd vid ett elavbrott. Skadestånd kan bli aktuellt om vi som elnätsbolag inte uppfyller de allmänna avtalsvillkoren. Här har vi sammanfattat det som gäller för skadestånd:

  • Skadestånd omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust du haft på grund av avbrottet.
  • Du måste begära skadestånd inom två år från elavbrottet.
  • Eventuell avbrottsersättning dras av från skadeståndet.
  • Det finns vissa undantag för när skadestånd gäller eller då det kan begränsas. Bland annat om nätbolaget kan visa att avbrottet beror på ett hinder som legat utanför dess kontroll.
  • Näringsidkare som kan visa att nätbolaget handlat vårdslöst eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skadeståndslagens regler.

Ångerrätt gällande fiberanslutning

Du har rätt att frånträda ditt avtal gällande fiberanslutning utan att ange något skäl inom 14 dagar. I enlighet med lagen SFS 2005:59, gällande distansavtal och avtal utanför affärslokaler, har du 14 dagars ångerrätt efter dagen då avtalet ingicks.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till oss. Detta kan du göra via brev eller mejl. Du kan använda den ångerblankett vi tillhandahåller längre ned på sidan alternativt den ångerblankett som finns tillgänglig på Konsumentverkets hemsida.

Du kan även lämna ett annat otvetydigt meddelande om att du ångrar dig. Om du väljer det här alternativet kommer vi utan dröjsmål bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du ångrar avtalet kommer ingen installation att påbörjas av oss. Om du frånträder detta
avtal inom ångerfristen sker detta utan kostnad och vi kommer att betala tillbaka alla
eventuella betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål
och i vilket fall senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att
frånträda avtalet.

Om installationsarbeten påbörjats på din begäran redan under ångerfristen ska du betala ett
belopp som står i proportion till det arbete som utförts fram till dess du meddelade oss din
avsikt att frånträda avtalet.